Діагностика причин пошкоджень ременів та способи їх усунення
У нормі знос ремінної передачі стосовно газорозподільного механізму двигуна внутрішнього згоряння становить 60-80 тис. км. На ринку зустрічаються рішення підвищеної зносостійкості, здатні протриматися 100-150 тис.км. Втім, правильніше буде оцінювати термін служби цих деталей в годинах. Вважається, що якісний вузол здатний протриматися не менше 25 000 годин.
Все це, звичайно ж, теоретичні дані, адже можливі несправності ременів часто є наслідком їх неправильної установки. Крім цього, тривалість експлуатації залежить від умови зберігання гумових ременів на складі, загального терміну придатності, клімату.
Перед тим як перейти до огляду поломок, розбору причин і механізмів їх усунення, коротко згадаємо про всі різновиди ремінних передач. Отже, коротко про види ременів приводу і їх підвиди.
- Клинові: класичні, вузькопрофільні, з фасонними зубцями, для передачі великої потужності, зі спеціальним покриттям, перфоровані.
- Поліклинові: вузькі, класичні, з фасонним зубом, для передачі підвищеної потужності.
- Зубчасті: для передачі великої потужності, двосторонні.
- Круглі.
- Плоскі, варіаторні.
- Шестигранні.
Самим великим є каталог ременів клинових, бо даний різновид передач задіюється в багатьох силових установках, побудованих на базі електродвигунів. Тому, щоб не повторюватися, подальший огляд поділимо на два великих блоку, в яких буде розглянуто: знос клинових ременів (поліклинових побратимів) і ременів зубчастих у каталозі комплектуючих ГРМ. Тим самим ми охопимо дві великі сфери: виробничу та автомобільну.
Первинний натяг ременя – запорука довговічності!
Хочеться сказати ще кілька слів про важливість заміни, первинної установки ремінної передачі. Є думка, що досвідчений майстер здатний «вгадати» оптимальний рівень, що називається, на око.
Проводити первинний натяг необхідно з розумінням унікальних особливостей конкретної силової установки, вимог, які вказує виробник ременя, урахуванням додаткового обладнання. Якщо ми говоримо про автомобіль, то додатковим обладнанням, що впливає на рівень натягу, будуть: гідропідсилювач керма, кондиціонер. Загальне правило установки передачі ГРМ говорить: натяг має бути таким, щоб при натисканні на найдовшій ділянці із зусиллям 10 кг, відхилення не перевищувало 1-го см.
При налаштуванні, плановій перевірці промислового обладнання, натяг зубчастого ременя, клинових версій, здійснюється за допомогою звукового вимірювача. Пристрій комплектується датчиком, чутливим до уловлювання звукових коливань. Оператору залишається ввести в пристрій вагу ременя, проліт, а також ширину. Після цього необхідно клацнути пальцями по натягнутій передачі і піднести датчик. Пристрій отримує дані і порівнює їх з оптимальними значеннями.
Так перевіряються клинові, ремені варіаторні клинові, але потрібно розуміти, що на довговічність впливає не тільки натяг. Також буде потрібно врахувати: допуски перекосу шківів, рівень і періодичність змащування, наявність огорож, що захищають від попадання сторонніх предметів.
Огляд пошкоджень, діагностика причин і методи усунення неполадок з ременями ГРМ
Почнемо з найсерйознішої проблеми, при якій основні частини ременя виявляються розірваними, що називається «в мотлох». Причина цієї поломки відсилає нас до попереднього блоку статті – натягу. Через слабкий натяг ремінь переходить через край шківа. Однак розрив трапляється також через надлишковий натяг. Усувається перевіркою компонентів системи на предмет зносу, планомірним натягом.
«Злизані» зуби
Корд цілий, але зуби місцями відсутні. Таке трапляється в результаті помилок регулювання, заклинювання, не співвісності шківів. Міняємо пошкоджений вузол, перевіряємо співвісність, усуваємо причини заклинювання.
Відмова роботи через надлишковий натяг
В результаті перетяжки обороти не досягають потрібного значення. Якщо сама передача пошкоджена, замінюємо її, налаштовуємо відповідно до нормативів, рекомендованих виробником.
Розрив (злам)
Виявляється як підсумок недбалого поводження при установці. Наприклад, багато «фахівців» використовують плоскі викрутки, тим самим збільшуючи ризик нанесення механічного пошкодження не тільки гумовому шару передачі, але і канавці шківа. В майбутньому знос канавки шківа призведе до повної заміни передавального вузла. Монтаж необхідно проводити тільки рекомендованими інструментами.
Забруднення ПММ
Якщо в результаті витоку паливно-мастильні матеріали потрапили на ремінну передачу, вона підлягає негайній заміні.
Пошкодження на бічних поверхнях
Часто виникають через не співвісність шківів, наявність зазубрин, інші механічні дефекти. Вирішується проблема заміною шківа, тонким налаштуванням співвісності. Вибираючи шківи під зубчастий ремінь, зверніть увагу, що вони виготовляються з алюмінію, чавуну або сталі.
Тріщини зовнішньої поверхні
З'являються через постійне нагрівання, або в якості ознаки природної втоми матеріалів. Також можуть виникати в результаті заклинювання зовнішнього натягувача. Вирішується проблема заміною зношеного вузла і налаштуванням рівня натягу.
Ми розглянули найпоширеніші ознаки несправності ременя крім однієї – шуму двигуна під час роботи. Шум часто супроводжує недостатній або надмірний натяг, повідомляє про не співвісність шківів.
Пошкодження клинових, поліклинових ременів
Як багато хто знає, клиноподібні ремені застосовуються не тільки в автомобілях, але і в побутовій техніці, промисловому обладнанні, вентиляційних, компресорних установках, а значить, амплітуда сценаріїв поломок у них ширше, ніж у ГРМ-побратимів.
Отверділі або відполіровані торці
Як зрозуміти раптове затвердіння, і що означає поліклиновий ремінь «блищить» по краях? Причин може бути три: надмірне прослизання, пошкодження натягувача, не співвісність шківів. Усунути проблему здатен тільки професіонал, який знає, як забезпечити співвісність шківів, встановити і налаштувати ремінну передачу.
Нерівномірне стирання ребер
Ця проблема часто пов'язана з підвищеними вібраціями в роботі обладнання. Для вирішення доведеться встановити джерело і забезпечити відповідну віброразв'язку.
Тріщини і руйнування окремих ділянок
Занадто сильний або ж, навпаки, недостатній натяг стає причиною прискореного зносу. Руйнування відбувається і в результаті старіння матеріалів. Замініть ремінь, встановіть відповідно до рекомендацій виробника.
Розрив клинового ременя
Є наслідком: попадання в механізм сторонніх предметів, порушень техніки установки, надлишкового натягу. Усувається кваліфікованою заміною ременя, установкою захисного кожуха.
Як можна помітити, характер проблем і способи їх усунення не сильно відрізняється в залежності від типу передачі. Наприклад, шестигранний ремінь також може лопнути навпіл, якщо оператор при монтажі не розрахував зусилля.
На завершення огляду хочеться сказати про важливість проведення своєчасної експлуатаційної діагностики ремінних передач і супутніх механізмів.
За статистикою, приблизно 30% аварійних випадків на виробництві відбувається через те, що діагностика ременів при експлуатації проводилася несвоєчасно, або не проводилася зовсім. Повна програма технічного обслуговування включає наступні пункти:
- забезпечення та підтримка безпечних умов праці;
- правильний порядок дій при первинній установці ременів;
- регулярні огляди ремінного приводу;
- підвищення рівня знань про ремінні вироби;
- оцінка експлуатаційних характеристик приводу.
Сподіваємося, огляд вийшов цікавим і не дуже затягнутим. Якщо коротко резюмувати його зміст, вийде, що довговічність експлуатації ремінної передачі залежить від кваліфікації майстра, який проводить монтаж і налаштування вузлів.
- Вм'ятини, природний знос, пошкодження, викликані вібраційними навантаженнями. Як розпізнати проблему, а головне, запобігти її виникненню?
- Запресовування підшипників, як гарячим, так і холодним способом вимагає серйозної теоретичної бази і практичної підготовки. Не варто братися за справу і без належного інструментарію, елементарних знань фізики матеріалів.